نوشته شده توسط : salamati

میوه سنجد چیست؟

سنجد یک میوه درختی محبوب است که تقریبا در اغلب شرایط آب و هوایی رشد می‌کند. این میوه بیشتر در مناطق غرب و مرکز آسیا کاشته می‌شود و به جز ایران، روسیه و ترکیه نیز در پرورش و تولید آن فعالیت می‌کنند. سنجد میوه‌ای است که در طب سنتی اسلامی و همچنین طب سنتی چینی به مصرف آن سفارش زیادی شده است. این میوه دو نوع کوچک و بزرگ دارد که نوع بزرگ‌تر آن، حالت آردی و پوستی نازک دارد. سنجد میوه‌ای با طبع سرد است که کالری بسیار کم و طعم گسی دارد.

 

خواص درمانی سنجد به قدری زیاد است که شاید از شنیدن بسیاری از آن‌ها تعجب کنید و شاید این سوال برایتان پیش آید که چطور میوه‌ای با این‌ همه خاصیت، در سبد غذایی بسیاری از مردم ما وجود ندارد. بنابراین بهتر است هنگام خرید آجیل مصرفی منزل، سنجد را به لیست خود اضافه کنید و فقط به عید نوروز اکتفا نکنید. خواص سنجد فقط مربوط به میوه‌ی آن نیست. برگ و هسته‌ی سنجد هم خواص جالبی دارند که دانستن آن شاید برایتان جالب باشد. در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

پودر سنجد برای چی خوبه؟

برای تهیه پودر سنجد باید میوه سنجد را به طور سالم یعنی با پوست، هسته و گوشت آسیاب کنید. از پودر سنجد می‌توانید برای تهیه یک میان وعده بسیار مفید از پودر سنجد برای بهره مندی از خواص سنجد (فواید پودر سنجد)استفاده کنید؛ به این صورت که یک قاشق غذا خوری از سویق را با یک لیوان شیر مخلوط کتید و برای شیرین شدن به آن یک قاشق غذا خوری عسل هم اضافه کنید.

خواص سنجد برای چشم

اسیدهای چرب موجود در روغن هسته سنجد می‌توانند با افزایش ترشح اشک، خشکی چشم ناشی از استرس را کاهش دهند. روغن خوراکی هسته سنجد، علائم خشکی چشم که در هوای سرد و معمولا در زمستان رخ می‌دهد را با بازگرداندن سطوح بالای ذرات در اشک چشم، کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب موجود در این میوه، نوعی مواد شیمیایی تولید می‌کنند که جلوی التهاب را می‌گیرد و به تولید اشک کمک می‌کند.

خواص سنجد برای مردان

با اینکه سنجد خواص فراوانی دارد، اما خوب نیست که مردان در مصرف آن زیاده‌روی کنند. زیرا بوییدن گل سنجد باعث تضعیف قوای جنسی و ناباروری در مردان می‌شود. بنابراین مصرف بالای آن نیز می‌تواند همین تاثیر منفی را بر روی مردان بر جای بگذارید. اما با این حال، مصرف متعادل آن باعث می‌شود تا مردان اسپرم بیشتری داشته باشند و آلت تناسلی آنها بزرگ‌تر شود.

سنجد برای مو

سنجد به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان خاصیت کلاژن سازی در پوست دارد. در نتیجه با مصرف سنجد، چین و چروک‌های پوست کم شده و پوست جوان می‌شود. روغن سنجد نیز خاصیت ترمیم کنندگی دارد. طبق تحقیقات، این روغن بر روی پوست‌هایی که بر اثر سوختن آسیب دیده‌اند، اثرات خوبی دارد.

علاوه بر این، استفاده از این روغن برای درمان بریدگی‌ها نیز موثر است. برای تقویت پوست و موی سر می‌توان از یک ترکیب فوق‌العاده استفاده کرد. مقداری سنجد و برگ آن را جوشانده و سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و محلول  را برای موها مصرف نمایید 

شامپو رشد مو فوری و رشد مجدد

درمان فوری ریزش مو با شامپو رشد مو ایج دیفنس بایوفول کانادا.

این شامپو ضد ریزش مو گیاهی فاقد ماینوکسیدیل است.

درمان فوری ریزش مو را این شامپو ضد ریزش مو فوری درمان میکند.

بایوفول تولید کننده بهترین شامپو ضد ریزش مو است. 

شامپو رشد مو فوری بایوفول دارای مقادیر بالایی ب کمپلکس و آپی ژنین است که جریان خون را در کف سر بالا برده و ترکیبات مغذی را به ریشه سر می رساند و مانع از کوتاه شدن طول عمر مو و ریزش مو می شود.

شامپو ضد ریزش مو و شامپو رشد مو فوری بایوفول کانادا قطع ریزش مو بدون بازگشت کاملا گیاهی

  • خواص پودر سنجد برای ریزش مو

 

 

 

 پودر سنجد غنی از فسفر و کلسیم است و این دو ماده می‌توانند موجب تقویت فولیکول‌های مو شوند و از این طریق از ریزش مو‌ها جلوگیری کنند. از دیگر خواص پودر سنجد(فواید پودر سنجد)این‌ است که می‌توانید آن را به صورت ماسک روی مو‌های خود قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را شسته و آب‌کشی کنید و نتیجه این‌کار داشتن مو‌هایی درخشان است.را به کف سر و ساقه‌ی مو ماساژ دهید. این کار برای تقویت و تسریع رشد مو موثر است.

  • طریقه مصرف پودر سنجد برای چاقی صورت

ابتدا باید پودر سنجد را تهیه کنیم. برای تهیه پودر سنجد، میوه سنجد تازه را به صورت کامل(با پوست و هسته) آسیاب می‌کنیم یا از پودر سنجد آماده که نام آن سویق سنجد است می‌توانیم استفاده کنیم. به مقدار ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از سویق سنجد را با یک لیوان شیرتازه پر چرب مخلوط می‌کنیم و برای شیرین کردن آن می‌توان از یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کنیم. از این ترکیب می‌توانیم به صورت میان‌وعده و یا هر روز صبح ناشتا استفاده کنیم. سنجد علاوه بر چاقی صورت برای چاقی تمام بدن و کمک به افزایش وزن فوری نیز مفید است.

  • خواص پودر سنجد برای کودکان

یکی دیگر از خواص پودر سنجد تقویت سیستم ایمنی است. سیستن ایمنی کودکان ضعیف و آسیب پذیر است و پودر سنجد می‌تواند آن را تقویت کند. از مهم‌‌ترین خواص سنجد برای کودکان رفع کمبود ویتامین C در آن‌ها و ممانعت از حضور و ورود عفونت به بدن کودکان است. با ترکیب شیر و پودر سنجد می‌توان به استحکام استخوان کودکان در حال رشد کمک کند و علاوه بر این این ترکیب می‌تواند در رفع سکسکه در کودکان نیز نقش مفیدی داشته باشد. 

پودر سنجد غنی از کلسیم است و می‌تواند از ابتلای کودکان به پوکی استخوان جلوگیری کند؛ همجنین پودر سنجد دارای انواع آمینو‌اسید‌ها و پروتئین است و به عضله سازی کودکان کمک می‌کند. پودر سنجد برای درمان تکرر ادرار در کودکان نیز موثر است. پودر سنجد علاوه بر کلسیم، غنی از فسفر نیز هست و از این طریق به رشد قد کودکان کمک می‌کند.

  •  

خواص پودر سنجد برای لاغری

پودر سنجد دارای مقادیر بالای فیبر است. فیبر موجب سیری و کاهش اشتها می‌شود و از این طریق باعث می‌شود تا فرد میزان کمتری غذا مصرف کند و دیر‌تر احساس گرسنگی پیدا کند. پودر سنجد متابولیسم بدن را بالا می‌برد، با مصرف روزانه پودر سنجد می‌توانید کاهش وزن داشته باشید.با وجود آن‌که خواص پودر سنجد برای لاغری می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ اما نمی‌توان تنها با مصرف پودر سنجد به کاهش وزن لازم رسید. به همین دلیل نیاز است از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنید تا بتوانید به میزان کافی کاهش وزن داشته باشید و به تناسب اندام برسید.

از آن‌جایی که رژیم‌های بهاره غفاری، اصولی هستند و بدون محدودیت‌های شدید یا حذف مواد غذایی، به شما کمک می‌کنند به تناسب اندام برسید، وزن کم کنید و در عین حال از تاثیر طولانی‌مدت آن لذت ببرید، طرفداران زیادی دارند.همچنین به دلیل اصولی بودن این رژیم‌ها، سلامتی را در کنار تناسب اندام خواهید داشت. 

فواید سنجد و ویتامین A:

ویتامین A گونه ای ویتامین می باشد که در چربی نقش محلول را بازی می کند که خواص بسیاری برای بدن دارد. از جمله مزایای این ویتامین محافظت از پوست، مو و مخاط است. ویتامین A موجود در سنجد در بهبود راندمان سیستم ایمنی، تشکیل و مستحکم شدن استخوان‌ها، باروری و بزرگ شدن جنین بسیار با اهمیت می باشد.

ویتامین A موجود در این میوه با خاصیت سنجد، همراه می­شود تا در سلامت چشم و بینایی یک عامل تقویت کننده شناخته شود. خوشبختانه این ویتامین در سنجد به وفور یافت می­شود، همچنین جلوگیری از مشکلات معده و التهابات روده و انواع سرطان‌ها یکی دیگر از وظایف این ویتامین است.

آشنایی با ویتامین‌ های گروه B در خواص سنجد:

یکی دیگر از خاصیت های سنجد، وجود ویتامین ب میباشد. ویتامین ‌های ب نوعی ویتامین محلول در آب هستند که برای سلامت بدن به خصوص سیستم عصبی بسیار با اهمیت تلقی می‌شوند. ویتامین B1 یا تیامین جهت تقویت حافظه و سیستم عصبی، همچنین پیشگیری از اختلال در کارایی سلول ‌های عصبی که باعث بی حسی دست و پا و… می‌شوند، مورد نیاز است.

ویتامینB2 یا ریبوفلاوین نیز برای رشد و عملکرد بدون نقص سلول‌های خون و مغز نقشی حیاتی را ایفا می‌کند. این ویتامین نه تنها برای سلامت مخاط معده و روده، بلکه برای زیبایی و شفافیت پوست نیز با اهمیت است.

ارتباط ویتامین C با خاصیت سنجد:

شاید عجیب باشد اما از خواص سنجد، به وجود ویتامین C می­شود اشاره کرد که با مصرف آن پوستی لطیف خواهید داشت. تقریبا همه ما با مهم‌ترین خاصیت ویتامین C یعنی تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستیم. با استفاده از این ویتامین فشار خون شما کاهش یافته که بدین وسیله از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری به عمل می‌آید. رشد مو و ناخن، جلوگیری از کمبود .

ماسک کراتینه مو اولتراشاین

برای درمان خشکی وزی و موخوره مو می توانید از ماسک ضد موخوره مو اولتراشاین بایوفول بهره ببرید.

 ماسک کراتینه مو اولتراشاین حاوی مواد مغذی و ویتامین است.

این ماسک ابریشمی مو لخت کننده و براق کننده مو است.

ماسک لخت کننده مو بایوفول فاقد ترکیبات شیمیایی است.

این ماسک صاف کننده مو و ماسک پروتئینه مو ساخت کشور کانادا است و تمامی ترکیبات آن کاملا ارگانیک بوده و ترکیبات مغذی از جمله روغن هسته انگور، روغن زیتون، روغن دانه آفتاب گردان، ویتامین ها، آمینو اسید ها و ترکیبات پروتئینی در آن به کار رفته است.

ماسک کراتینه مو و ضد موخوره مو ابریشمی مو و حالت دهنده و لخت کننده مو اولتراشاین بایوفول کاناداآهن و… نیز از آثار مثبت این ویتامین بر بدن هستند.

ویتامین E موجود در خواص سنجد:

این ویتامین یکی از مواد مفید و موثر برای داشتن یک قلب سالم و همچنین تضمین کننده سلامتی پوست و مو است. سنجد با داشتن مقادیر زیادی ویتامین E در زیبایی و لطافت پوست ایفای نقش می‌کند.

بتاکاروتن، فیبر،کلسیم، پروتئین، انواع آنتی اکسیدان، مواد معدنی، امگا 3، 6 و 9 از جمله مواد مغذی دیگری هستند که در این میوه یافت می‌شوند و به عنوان خاصیت سنجد، می­شناسند.

خواص سنجد برای زیبایی:

یکی از مهم‌ترین خواص سنجد، تاثیری است که بر زیبایی فرد می‌ گذارد و علم به این موضوع باعث شده است که از شرکت‌ های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی پوست و مو به استفاده از این ماده روی بیاورند. در ادامه به بخشی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • سنجد با داشتن مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان، سنتز کلاژن در بدن را تحریک می‌کند که این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.
  • استفاده از جوشانده برگ این گیاه سنجد در ترکیب با روغن زیتون، باعث تحریک رشد مو، جلوگیری از ریزش مو و توقف خارش کف سر می‌شود.
  • از فواید سنجد، می­توان به ویتامین‌ های موجود در آن اشاره کرد که باعث جوانی و براق شدن پوست می‌شوند.
  • از گل درخت سنجد نیز برای رشد مو استفاده می‌شود. به این صورت که روغن گرفته شده از گل این گیاه را به کف سر مالش می‌دهند و این کار سرعت افزایش مو را بیشتر می‌کند.

اگر تا به حال از یکی از محصولات مراقبت از پوست و مو با عصاره سنجد استفاده نکرده اید، امتحان کردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم چرا که خواص سنجد، در عصاره ی آن نیز وجود دارد.

 





:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: