نوشته شده توسط : salamati

 


ترانگزامیک اسید برای پوست: مزایا، خطرات و نحوه استفاده از آن

پتانسیل ترانگزامیک اسید را برای مشکلات پوستی مانند ملاسما، لکه های تیره، جوش، روزاسه و غیره کشف کنید. در مورد فواید و خطرات آن با جزئیات بیشتر بدانید.

استفاده از اسیدها در مراقبت از پوست به سختی یک مفهوم جدید است. در حالی که AHA ها و BHA به بدیهی ترین راه حل ها برای لایه برداری، نوسازی پوست و مدیریت آکنه تبدیل شده اند، اسید هیالورونیک و پلی گلوتامیک اسید به طور گسترده به عنوان اوج هیدراتاسیون شناخته می شوند.

در میان همه، ترانکسامیک اسید برای پوست یکی از موارد مفیدی است که هنوز به عنوان یک ماده جوان‌کننده موضعی پوست در میان توده‌ها شتاب پیدا نکرده است. از قضا، در مقایسه با ترکیبات فعال محبوب قبلاً ذکر شده، ترانگزامیک اسید تقریباً برای همه انواع پوست — چرب، مختلط، خشک، مستعد آکنه و پوست معمولی — مناسب است و مشکلات متعدد پوست را برطرف می کند.

چندین محقق مراقبت از پوست شباهت های ترانکسامیک اسید را با سایر مواد فعال مانند ویتامین C، هیدروکینون، اسید فیتیک، نیاسینامید و حتی در برخی موارد رتینول حدس زده اند. با این حال، تا حد زیادی به عنوان یک عامل روشن کننده و رنگدانه پوست شناخته می شود که مشکلات پوستی مانند رنگدانه های اپیدرمی، التهاب پس از ترک و آسیب های ناشی از آفتاب را هدف قرار می دهد. این به طور گسترده به عنوان یک درمان موضعی برای بیماران مبتلا به ملاسما استفاده می شود.

این مقاله این نکات را به تفصیل بررسی می کند تا به شما کمک کند تا ایده بهتری در مورد نحوه عملکرد این ماده فعال بر روی پوست، مزایا و خطرات مرتبط با آن و نحوه استفاده از این ماده در رژیم مراقبت از پوست خود داشته باشید.


ترانگزامیک اسید چیست و چگونه کار می کند؟

ترانکسامیک اسید که اغلب به اشتباه به عنوان لایه بردار یا هیدروکسی اسید تعبیر می شود، در واقع یک مشتق مصنوعی از اسید آمینه لیزین است. و در حالی که به طور گسترده در درمان و پیشگیری از اختلالات خونریزی استفاده شده است، متخصصان واقعاً در دهه گذشته بینش هایی در مورد مزایای مراقبت از پوست آن به دست آورده اند.

این یک مهار کننده پلاسمین و یک عامل ضد فیبرینولیتیک است که با مهار ملانوسیت ها برای روشن کردن سلول های پوست عمل می کند. همچنین، این یک ماده محلول در آب است که خواص ضد التهابی، ضد رگ زایی و کاهش رنگدانه را برای تسکین و درمان آکنه، کاهش هیپرپیگمانتاسیون ناشی از ملانین، و آرام کردن شعله‌ور شدن روزاسه از طریق استفاده موضعی از خود نشان می‌دهد اجازه دهید برای درک بهتر مزایای استفاده از ترانگزامیک اسید موضعی روی پوست، در زیر ورق بزنید.

مزایای استفاده از ترانگزامیک اسید برای پوست چیست؟

در زیر چند نکته علمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

1. لکه های تیره و ملاسما را کاهش می دهد

مهمترین مزیت ترانگزامیک اسید برای پوست، افزایش رنگ پوست آن است. چندین مطالعه نشان می دهد که به کاهش رنگدانه در نواحی پوستی به هم ریخته از ملانین کمک می کند، که می تواند به شکل لکه های تیره، کک و مک، لکه های پیری و حتی ملاسما دیده شود. ترانکسامیک اسید به عنوان یک ماده فعال روشن کننده پوست، عملکردی مشابه هیدروکینون و دگزامتازون دارد. با این حال، عوارض جانبی دو مورد اخیر بیشتر است، که ترانگزامیک اسید موضعی را به محلول ملایم‌تر و ایمن‌تری تبدیل می‌کند .

2. تاثیر آسیب خورشید را معکوس می کند

پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش اغلب لکه‌های خورشیدی، برنزه شدن، التهاب، قرمزی و پرپیگمانتاسیون را تجربه می‌کند، که می‌تواند ظاهر فرد را تغییر دهد و مانع شفافیت پوست شود ). با این حال، با استفاده منظم از ترانگزامیک اسید موضعی، می توان این عیوب مزاحم را به میزان قابل توجهی کاهش داد تا رنگ پوست یکنواخت شود .

3. آکنه را کاهش می دهد و ممکن است به اسکار آکنه کمک کند

ترانکسامیک اسید دارای برخی از خواص ضد التهابی چشمگیر است که به درمان چندین مشکل پوستی کمک می کند، با توجه به اینکه بسیاری از آنها از التهاب ناشی می شوند. جوش های آکنه یکی از مشکلات رایج پوستی هستند که از ترانکسامیک اسید سود زیادی می برد علاوه بر این، مطالعات حدس می‌زنند که اثرات کم رنگدانه ترانگزامیک اسید ممکن است به کاهش قرمزی اسکار آکنه کمک کند، در نتیجه به طور کلی رنگ چهره را بهبود می‌بخشد از این رو، ترانکسامیک اسید یک مکمل عالی برای روتین مراقبت از پوست افرادی است که پوست مستعد آکنه دارند.

4. ممکن است بازیابی سد پوستی را بهبود بخشد

در اینجا چیزی است که همه انواع پوست می توانند از آن بهره مند شوند. عملکرد بهینه سد پوستی برای جلوگیری و تسریع روند بهبودی مشکلات پوستی مزاحم و حفظ هموستاز پوستی سالم بسیار مهم است یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده موضعی از ترانگزامیک اسید می‌تواند روند بهبود سد پوستی را تسریع کند و خود ترمیم را برای پوست سالم‌تر تسهیل کند .با این حال، با توجه به اینکه این نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، توصیه می شود این ماده فعال را با مواد دیگری مانند سرامیدهای موضعی، اسکوالن، نیاسینامید و غیره تعویض نکنید، بلکه در کنار آنها از آن استفاده کنید.

پیشنهاد فروشگاه سلامتی و زیبایی:

5. ممکن است به روزاسه کمک کند

علائم رایج روزاسه نشانه هایی از یک سد پوستی آسیب دیده است. ترانگزامیک اسید، با خواص ضد التهابی و ترمیم کننده سد، می تواند به کاهش شعله ور شدن و قرمزی روزاسه کمک زیادی کند و در نتیجه سلامت و ظاهر پوست را بهبود بخشد .

6. به کاهش چین و چروک کمک می کند

این یک واقعیت کمتر شناخته شده در مورد خواص ترانگزامیک اسید است، اما نکته مهمی است. یک مطالعه آینده نگر انجام شده توسط مجله پوست زیبایی نشان می دهد که ترانکسامیک اسید برخی از مزایای جوانسازی پوست را نشان می دهد، که از طریق آن به کاهش حجم و ناحیه چین و چروک روی پوست کمک می کند . نتایج به احتمال زیاد در انواع پوستی که در آن چین و چروک ها به دلیل خشکی شدید پوست ایجاد شده است، بیشتر قابل مشاهده است، همانطور که در آزمایش پوست موش نشان داده شد 

7. رنگ ناهموار پوست را کاهش می دهد:

ترانکسامیک اسید با کاهش ظاهر هیپرپیگمانتاسیون، رنگ و رنگ کلی پوست را بهبود می بخشد. این می تواند اثرات روشن کنندگی چشمگیری روی پوست های کدر داشته باشد و ملایم تر از هیدروکینون موضعی است.

آیا ترانگزامیک اسید نوعی رتینول است؟

مردم اغلب ترکیبات چند کاره جوان کننده پوست را نوعی رتینول می دانند، اما در مورد ترانکسامیک اسید چنین نیست. این ماده فعال مشتق شده از اسید آمینه لیزین است، به همین دلیل است که حاوی خواص مهارکننده پلاسمین است و فواید سلامتی متعددی به جز مراقبت از پوست دارد .

در حالی که آنها یکسان نیستند، جفت کردن رتینول با درمان اسید ترانگزامیک ممکن است ایده خوبی باشد، زمانی که پوست شما با هر دو این مواد فعال تنظیم شود. با توجه به خواص هر دو، این احتمالاً به بهبود رنگ و بافت کلی پوست کمک خواهد کرد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1403 | نظرات ()