خواص و فواید گیاه پای خر
نوشته شده توسط : salamati

خواص درمانی گیاه پای خر

با خواص درمانی گیاه پای خر بیشتر آشنا شویم
پای خر (فرفره، توسی لاگو) از تیره مرکبان، گیاهی است خودرو، ریزوم دار که از ریزوم آن ریشه خارج می شود. از ویژگی های این گیاه این است که در بهار قبل از تولید برگ ها غنچه و گل هایش ظاهر می گردد به این صورت که در اوایل بهار از سطح ریزوم تعداد ساقه متمایل به زرد که پوشیده از فلس هایی است خارج شده در انتهای هر ساقه یک کلاپرک قرار می گیرد که گلچه های کناری آن به رنگ زرد و باریک می باشد و عطر تندی دارد و اطراف هر گلچه زبانه ای تاژکدار است گلچه های وسط کلاپرک لوله ای و در حقیقت کاسه هر گل آن هم تاژک دار می باشد.

میوه اش فندقه و تاژک دار. پس از گل دادن برگ های سبز گیاه بوجود می آید که تقریبا پنجه با دمبرگ بلند که پشت پهنک آنها کرکدار است. محل رویش آن نواحی متروک، خرابه ها و نواحی مسکونی که مرطوب باشند و در باغ ها و باتلاق ها می باشد.

خواص برگ پاخری

 

  • از برگ گیاه، برای بخور، رفع سکسکه، سرفه های خشک و درمان آبسه ها و له شده برگ ها با عسل به صورت ضماد برای مداوای باد سرخ استفاده می شود.
    از عصاره پاخری در صنایع بهداشتی و آرایشی برای حفاظت پوست و زیبایی، در تهیه شامپو های گیاهی و کرم استفاده می شود.
    برای ناراحتی های سینه و برونشیت مزمن و آسم می توان از این گیاه (برگ های این گیاه را مانند سیگار دود کرد) استفاده کرد. جالب است که در مجله داروسازی در تاریخ ژانویه 1951، تجربه لوکلر را در مورد دو بیمار مبتلا به تنگی نفس و معتاد به سیگار ذکر کنیم. این دو بیمار پرگ پاخری را جایگزین توتون کردند. افراد مبتلا به تنگی نفس در کمال تعجب پی بردند که بحران های تنگی نفس آن ها کمتر و کم دردتر می شود.
    دارای اثر قابل توجه محافظت کننده و ترمیم کننده بافت های مخاطی دستگاه تنفسی و رفع کننده علایم نزله ای می باشد. بدین منظوراز جوشانده 40 تا 50 گرم برگ خشک پای خر در یک لیتر آب 2 تا 4 فنجان درروز، تناول شود.
    همچنین دارای اثرات اشتها آوری، ضد درد، ضد التهاب، ضد سرفه و خلط آوری می باشد.
  • توجه: کسانی که ناراحتی کبدی دارند از گیاه پاخری با احتیاط استفاده کنند و نباید بیش از ۲ هفته استفاده شود.

ژل لاغری شکم و پهلو و موضعی هات چیلی

 

درمان فوری سلولیت با کرم ضد سلولیت هات چیلی به راحتی امکان پذیر است.

کاهش سایز فوری و موضعی و چربی سوزی بالا تنها با یک دوره مصرف با کرم لاغری هات چیلی برای بدن صورت میگیرد.

ژل لاغری فوری بدن و شکم و پهلو هات چیلی ساخت کشور تایوان است.

فرم دهی به بدن و لاغری شکم و پهلو و تمامی اندام بدن به صورت موضعی با ژل لاغری شکم و پهلو هات چیلی با اثردهی بالا میسر است.

این کرم لاغری فوری دارای اثردهی فوق العاده فوری و چربی سوزی سریع و فوری می باشد.

ژل لاغری فوری هات چیلی مخصوص خانم ها و آقایان بدون محدودیت است. ژل لاغری هات چیلی نیاز به ورزش ندشته و به تنهایی اثر گذار است.

 

روش مصرف گیاه پاخری

15 تا 20 گرم گرد برگ خشک را به مدت ده دقیقه در یک فنجان آب جوش بریزید و سپس صاف کنید. این دم کرده را به صورت داغ چندین بار در روز برای درمان سرفه مداوم یا بیماری ها ریوی به کار برید. 20 تا 25 گرم برگ خشک را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید و سپس به دقت صاف کنید. برای تسهیل دفع خلط روزی سه فنجان جوشانده را داغ کرده بنوشید.

پلی ساکاریدها و فلاونوئیدهای پای خر دارای خاصیت ضد تورم است. در گزارشی علمی، این اثر شبیه اثر ایندومتاسین ذکرشده است. همچنین، در تحقیقاتی اثر ضد ادم گیاه پای خر در موش گزارش‌ شده است.

ترکیب توسیلاگون موجود در گیاه، محرک قوی قلبی — عروقی است. وقتی این جسم با غلظت ۰/۰۲ تا ۰/۳ میلی‌گرم بر کیلوگرم به ورید سگ تزریق می‌شود، فشارخون به‌سرعت بالا می‌رود. این افزایش فشارخون کاملاً مشابه عمل و سرعت عمل تحریک قلبی دوپامین است. توسیلاگون همچنین تنفس را افزایش می‌دهد. عصاره‌ی آبی گیاه و ترکیبات فنلی آن، دارای اثر ضد میکروبی به‌خصوص بر روی میکروب‌های گرم منفی است. عصاره و ترکیبات این گیاه بر میکروب‌هایی ازجمله استافیلوکوک اورئوس، برودوتلاپرتوسیس. پسودوموناس آئروژینوزا و پروتئوس ولگاریس تأثیرگذار است.

برنزه کننده فلورسان مخصوص سولاریوم و آفتاب با اثر فوری و ماندگار

 

لوسیون برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان مناسب برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید و دستگاه سولاریوم است.

مخصوصاٌ برای پوست حساس و جوان صورت و بدن،اسپری برنزه کننده فلورسان با ترکیبات منحصربفرد خود رنگ برنزه ی طلایی تیره
و زیبایی روی پوست می گذارد و رنگ برنزه ی طبیعی را ایجاد می نماید.

مواد و ترکیبات ارگانیک و طبیعی به کار رفته و آنتی اکسیدان های موجود در این کرم برنزه، پوست را از اثرات مضر اشعه های فرابنفش حفظ کرده و
از ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) جلوگیری می نماید. کرم برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان پوست را مرطوب میکند و آن را نرم، لطیف و جوان حفظ می کند
و از تأثیرات خشکی، پوسته پوسته شدن و چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می نماید. برنزه کننده فلورسان ساخت کشور روسیه است.

 

سمیت و عوارض جانبی:

چای تهیه‌ شده از گیاه پای خر به‌طورکلی اثرات سمی و عارضه‌ی جانبی ندارد، ولی بعضی افراد ممکن است نسبت به گیاهانی که با این گیاه فرموله می‌شوند، حساسیت داشته باشند که از آن جمله گیاه بابونه را می‌توان نام برد. چندین گزارش از وجود آلکالوئیدهای گروه پیرولیزیدین مبنی بر اینکه زیاده‌روی در مصرف آن‌ها کبد را مسموم می‌کند در دست است. به‌هرحال، اداره‌ی نظارت بر مواد دارویی و غذایی آمریکا FDA فرآورده‌های گیاه پای خر را به‌عنوان دارویی مطمئن توصیه نمی‌کند. از طرفی، زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند مشکلات کبدی، اثرات موتاژنی و سرطان‌زایی ایجاد کند. این گیاه ممکن است فشارخون را افزایش دهد.

احتیاط:

از مصرف طولانی‌مدت فرآورده‌های گیاه پای خر خودداری شود.





:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: