فواید گیاه کاکوتی
نوشته شده توسط : salamati

خواص گیاه کاکوتی

کاکوتی چیست؟ گیاه کاکوتی که نام انگلیسی آن Ziziphora clinopodioides است متعلق به خانواده نعناعیان است، گیاهی خودرو بوده و در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. گیاه کاکوتی دارای عطر و طعم فوق‌العاده‌ای است و از این گیاه دارویی برای تهیه چای و دمنوش استفاده می‌کنند. کاکوتی دارای بوته‌هایی با ارتفاع بیست تا پنجاه سانتی متری است و گل‌های کاکوتی بنفش رنگ بوده و برگ‌های کاکوتی ریز و سبز هستند. در گویش محلی خراسانی به کاکوتی آنخ نیز گفته می‌شود.

خواص کاکوتی

گیاه کاکوتی خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد که در ادامه به بررسی برخی از خواص کاکوتی می‌پردازیم. خواص کاکوتی بسیار فراوان است که از جمله خواص کاکوتی می‌توان به مواردی مانند پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، جلوگیری از خون‌ریزی بینی، پیشگیری و درمان اسهال، رفع مشکلات گوارشی و غیره اشاره کرد.

طبع کاکوتی

کاکوتی طبع گرم و خشک دارد. از کاکوتی برای متعادل کردن طبع برخی از لبنیات مانند دوغ و ماست استفاده می‌کنند

محلول ضد ریزش مو گیاهی شوک

درمان فوری ریزش مو در خانم ها و آقایان با محلول ضد ریزش مو شوک میسر می شود.

این تونیک ضد ریزش مو فاقد ماینوکسیدیل و ترکیبات شیمیایی و ترکیبات هورمونی است.

این محلول ضد ریزش مو فوری ضخیم کننده مو و ترمیم کننده ریشه مو است.

محلول ضد ریزش مو گیاهی بایوفول دارای پلاسنتا کمپلکس، ب کمپلکسو آمینو اسید است.

این محلول گیاهی ضد ریزش مو ریشه مو را مستحکم و ضخیم می کند و مانع از ریزش مو به راحتی و در اثر شستشو و سشوار و حمام می شود.

خواص کاکوتی برای پوست

یکی از خواص روغن کاکوتی این است که می‌تواند موجب روشن شدن پوست شود و همچنین یکی دیگر از خواص روغن کاکوتی برای پوست این‌ است که تاثیر بسزایی در پلک کنندگی آلودگی‌های سطح پوست دارد.

خواص کاکوتی برای قاعدگی

یکی از خواص کاکوتی خاصیت قاعده‌آور بودن این گیاه دارویی است که در تنظیم قاعدگی نامنظم نیز نقش دارد. کاکوتی به عنوان یک بادشکن طبیعی عمل می‌کند و از آن‌جایی که دارای خواص ضد درد است می‌تواند موجب تسکین کمر درد‌ در طول دوران قاعدگی شود.

خواص کاکوتی برای دیابت

از خواص کاکوتی می‌توان به تاثیر آن در کاهش قند خون اشاره کرد. عصاره کاکوتی می‌تواند با اثر بر روی سلول‌های بتا پانکراس و افزایش ترشح انسولین موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شوند.

شرایط نگهداری و پرورش کاکوتی

خاک: از زهکشی خوب و کاملی برخوردار باشد. در خاک‌های غنی و حاصلخیز رشد بهتری از خود نشان می‌دهد.
آبیاری: منظم انجام شده و میزان آن متوسط باشد.
نور: به نور زیاد و مکان روشن احتیاج دارد.
کوددهی: دادن کودهای تقویتی و کود کامل به رشد بهینه آن کمک می‌کند.

نحوه تکثیر کاکوتی

این گیاه را از طریق بذر به صورت مستقیم در زمین اصلی یا تهیه نشاء و انتقال آن در زمان مناسب به بستر اصلی ازدیاد می‌نمایند. زمان کاشت اواخر تابستان تا اوایل پائیز می‌باشد.

طبع گیاه پرخاصیت کاکوتی

گیاه کاکوتی در دسته بندی گیاهانی قرار دارد که دارای طبع گرم و خشک هستند به همین خاطر مناسب برای استفاده از افرادی که سرد مزاج هستند می باشد.

سرم ضد ریزش مو پلاسنتا کمپلکس بایوفول کانادا

برای درمان ریزش موهای رنگ شده که دارای آسیب شدید هستند و تار موها بسیار آسیب پذیر و دمیج است سرم ضد ریزش مو پلاسنتا موثر است.

این سرم ترمیم کننده موهای آسیب دیده و رنگ شده ارگانیک است.

سرم ضد ریزش مو ارگانیک پلاسنتا بایوفول ساخت کشور کانادا است.

سرم ضد ریزش مو گیاهی پلاسنتا دارای جفت گیاهی و انواع ویتامین ها و ترکیبات مغذی برای ریشه مو است.
برای درخشش بیشتر موهای کدر و درمان وزی و خشکی مو این سرم ضد ریزش گیاهی بسیار موثر است.

خواص شگفت انگیز کاکوتی

برای اینکه از خواص گیاه کاکوتی اطلاعاتی به دست بیاورید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید چراکه مواردی که به آنها اشاره خواهیم کرد ممکن است بسیاری از مشکلات شما نیز باشد.

تقویت قوای جنسی در مردان


یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها در گیاهان دارویی برای درمان قوای جنسی مردانه کاکوتی میباشد این گیاه معجزه آسا کمک شایانی به درمان ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان می کند.
پیشگیری و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی
این گیاه منجر به کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی میشود و دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی می باشد.

جلوگیری از خونریزی بینی

برای اینکه از خونریزی بینی پیشگیری و جلوگیری کنید می توانید کاکوتی را دم کرده و سپس با استفاده از یک پنبه آغشته به کاکوتی آن را داخل بینی قرار داده و خواص آن بهره مند شوید.

رژ لب اصل میبلین آمریکا، با ترکیباتی کاملا ارگانیک پوششی جذاب و یکدست را روی لب ها ایجاد کرده و مانع از ایجاد حساسیت و پوسته پوسته شدن لب ها می شود.

رژ لب میبلین آمریکا

رژلب بدون سربمیبلین آمریکا با ترکیباتی، خاص و منحصر به فرد، علاوه بر سلامت لب ها، با ساختاری سبک و لطیف

رطوبت فوق العاده ای را به لب ها می دهد و از ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها جلوگیری می کند و این رژ لب مات و کرمی آرایش

لب را بسیار جذاب میکند.

رژ لب ویتامینه میبلین، غنی شده با با ویتامین E , A است.

پیشگیری و درمان اسهال

کاکوتی به خاطر اینکه از خواص ضدعفونی کننده قوی برخوردار است برای پاکسازی روده از آن استفاده می شود و با این کار درمان اسهال تسریع می شود.

خواص ضد افسردگی

طی مطالعات مختلف دیده شده که عصاره کاکوتی حاوی اثر ضد افسردگی در حیوانات آزمایشگاهی بوده است. هرچند مکانیسم چنین تاثیری تا به امروز ناشناخته باقی مانده است، اما دانشمندان گزارش کرده اند که الگوی رفتاری حاصل از عصاره این گیاه مشابه آن چیزی است که پس از مصرف فلوکستین رخ می دهد. شباهت بین این دو الگوی رفتاری نشان می دهد که این اثر به دلیل افزایش احتمالی انتقال عصبی سروتونرژیک است. همچنین گفته شده که خاصیت ضد افسردگی کاکوتی می تواند مربوط به ترکیباتی مانند پولگون باشد.

تنظیم سطح گلوکز خون

در تحقیقی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه زیزیفورا بر تعداد سلولهای بتای فعال پانکراس در موشهای دیابتی مورد بررسی قرار گرفت و یافته ها حاکی از آن بود که این عصاره باعث افزایش تعداد سلولهای بتا، ترشح انسولین و در نتیجه کاهش گلوکز سرم در حیوانات مبتلا به دیابت می شود. با این حال برخی از محققان معتقد هستند که کاکوتی در راستای کمک به درمان دیابت مستقل از انسولین عمل می کند و بیشتر بر افزایش مصرف محیطی گلوکز تاثیر می گذارد.

خاصیت ضد تشنجی

در آزمایشی اثرات ضد تشنجی برگهای زیزیفورا در موشهای صحرایی نر بررسی شد و نتایج نشان داد که تزریق عصاره هیدروالکلی این گیاه باعث تاخیر در زمان شروع تشنج می شود. تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات گابائرژیک و آنتی کولینرژیک (مسدود کننده استیل کولین) در گیاه زیزیفورا وجود دارد. فلاونوئیدهای کاکوتی با تاثیر بر گیرنده های GABA اثرات کنترل کننده گابا و در نتیجه ضد تشنجی خود را اعمال می کنند. همچنین این گیاه دارای ترکیبات معطری است که در کاهش اضطراب و استرس روانی موثر بوده و روی سیستم عصبی تاثیرات ملایمی دارند.

مبارزه با سرطان

در مقاله ای که در مجله ایمونولوژی غذا و کشاورزی به چاپ رسیده است، اثرات اسانس طبیعی زیزیفورا بر سرطان معده مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج مطالعه، این عصاره حاوی اثر سمی بر رده سلولی AGS سرطان معده بود.

عوارض جانبی کاکوتی

در حال حاضر اطلاعات خاصی در مورد عوارض جانبی کاکوتی در دست نیست. اما به طور کلی، هر فردی ممکن است به برخی گیاهان و ادویه ها حساسیت داشته باشد. این حساسیت ابتدا باید توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. اما چنین واکنش های آلرژیکی معمولا عوارض مزمن یا حاد ایجاد نمی کنند و پس از شناسایی گیاه حساسیت زا و حذف آن از رژیم غذایی، عوارض مربوط به آلرژی نیز برطرف می شود. با این وجود هیچ شرکت یا محصولی نمی تواند از قبل از واکنش های آلرژیک بدن هر فرد آگاه باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص به ندرت رخ می دهد، اما مصرف کنندگان ممکن است به هر حال با آن مواجه شوند.





:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: