خواص و فواید زعفران
نوشته شده توسط : salamati

خواص زعفران

زعفران چه گیاهی است؟

زعفران از کلاله‌های گل زعفران برداشت می‌شود. کلاله‌های گل زعفران رنگشان قرمز است و زمانی که این کلاله‌ها برداشته و خشک می‌شوند رنگ زردرنگی پیدا می‌کنند که از آن‌ها برای طعم دادن و رنگ دادن به غذا و کالاهای دیگر استفاده می‌کنند. منشأ این غذا یونان بوده‌است اما اکنون بیشتر در ایران این گل رشد می‌کند. البته می‌توان آن را در کشورهایی مثل اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و در بخش‌هایی از هند هم پیدا کرد. چاشنی زعفران یکی از گران‌ترین چاشنی‌ها در جهان است.

خواص زعفران برای تقویت سلامت ذهن

تحریک ذهن و مغز یکی از تأثیرات سلامتی زعفران محسوب می‌شود. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند که کلاله‌های گیاه که زعفران اصل محسوب می‌شود و گلبرگ‌های آن تأثیرات مشابهی روی روحیه افراد می‌گذارند و در واقع مانند داروهای ضد افسردگی عمل می‌کنند، پس خواص گلبرگ زعفران منحصر به فرد است. سافرانال و کروسین که دو ترکیب موجود در زعفران هستند، همانند دوپامین، سراتونین و نروپینرفین مغز و اعصاب را تنظیم می‌کنند و قادرند حتی بدون مصرف داروهای روان‌پزشکی معمولی علائم افسردگی خفیف تا متوسط را کاهش دهند. یک آزمایش دو ماهه روی ۴۰ فرد افسرده در ایران انجام شد.. برخی از بیماران به صورت تصادفی تعیین شدند تا ۲۰ میلی‌گرم از داروی ضد افسردگی پروزاک را به صورت روزانه مصرف کنند و ۲۰ بیمار باقی مانده، ۱۵ میلی‌گرم از گلبرگ زعفران را روزی دو بار مصرف کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که زعفران تأثیرات مشابه با داروهای ضدافسردگی دارد. این ماده روی سیستم غدد درون‌ریز تأثیر می‌گذارد و به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. از زمان‌های قدیم، مردم برای آرامش ذهن و بهبود خواب آرام از زعفران به دلیل خواص آرام‌بخشی که دارد استفاده می‌کردند. همچنین زعفران قدرت یادگیری و حافظه را نیز ارتقا می‌بخشد.

در همین حال در کشور ژاپن، زعفران به صورت کپسول بسته‌بندی می‌شود و برای درمان فراموشی و پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد. کروسین از مشکلات مربوط به تنزل ذهن مانند آلزایمر که در اثر پیری اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد

بیماری دژنراسیون ماکولا یا همان تباهی لکه زرد، نوعی بیماری است که در شرایط پیری به دلیل پیر شدن و تباهی سلول‌های بخشی از چشم به نام ماکولا منجر به کوری می‌شود. کروسین و کروچتینگ یافت شده در زعفران موجب جلوگیری از آسیب سلول‌ها و به تأخیر انداختن تباهی سلول‌های بخش مربوطه در چشم در اثر کهولت سن می‌شود.

خواص زعفران برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران دارای خواص ضد پیری است. از خواص زعفران برای پوست صورت می‌توان به نرمی، انعطاف و درخشندگی اشاره کرد. کاربردهای معمولی زعفران می‌تواند باعث سفید شدن پوست، جلوگیری از جوش، از بین بردن زخم و لکه‌های تیره پوست و دیگر لکه‌های پوستی نیز بشود. زعفران حاوی ویتامین ب ۱۲ است و به درمان ترک و خشکی لب نیز کمک می‌کند.

زعفران منبع غنی پتاسیم محسوب می‌شود، این ماده یک عنصر مهم در حفظ سلامت قلب است. پتاسیم باعث اتساع و بزرگ شدن رگ‌ها و عروق خونی می‌شود و به همین دلیل فشار خون را کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در زعفران همچنین از تصلب شریان، سکته قلبی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. همان‌طور که گفته شد زعفران حاوی ماده‌ای به نام کروسین است که می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کند، به همین دلیل این ادویه برای سلامت قلب بسیار مفید است.

زعفران؛ گیاهی گران قیمت اما پربار

در دنیا ۱ پوند زعفران می‌تواند قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵ هزار دلار داشته باشد که گران‌قیمت بودن آن به‌خاطر این است که شیوهٔ برداشت آن بسیار کار سختی است و هزینه زیادی دارد. زعفران بوی قوی دارد و طعمش تلخ است. ما در ایران بیشتر از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، اما در یونان علاوه‌بر غذا از ویژگی‌های درمانی آن استفاده می‌شد که ما در ادامه در مورد خواص زعفران و مزایای خوردن آن برای بدن و سلامتمان صحبت خواهیم کرد.

بهبود هضم و گوارش غذا

زعفران روی ناراحتی‌های معده و نفخ شکم هم تأثیرگذار است و موجب کنترل کبد و طحال بزرگ می‌شود. این ماده خوراکی ضد اسپاسم است و به درمان یبوست و نفخ به هر دلیلی کمک می‌کند.

تأثیر زعفران بر عملکرد بهینه سلولی

ترکیبات فرار موجود در زعفران به طور مؤثری باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌شوند، رادیکال‌های آزاد باعث آسیب و تباه شدن سلول‌ها می‌شوند. زعفران حاوی حدود ۱۵۰ ماده شیمیایی بیولوژیکی شامل آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها، کروسین و سافرانال هستند که برای افزایش رشد و ترمیم سلول‌ها مفید به شمار می‌روند. همچنین زعفران حاوی میزان بالایی پتاسیم و منیزیم است که یکی از مزیت‌های سلامتی آن را تشکیل می‌دهند. این ترکیب عجیب و ارگانیک زعفران آن را به یک جلوگیری کننده قدرتمند در برابر سرطان نیز تبدیل کرده است که موجب می‌شود سنتز DNA و تکثیر سلولی به صورت بهینه حفظ شود.

خواص زعفران برای حافظه: آنتی‌اکسیدان‌های سافرانال و کامپفرول

در زعفران ۲ آنتی‌اکسیدان دیگر به نام سافرانال و کامپفرول هم وجود دارد. آنتی‌اکسیدان سافرانال باعث می‌شود که زعفران طعم منحصربه‌فرد به فرد خودش را داشته باشد و همچنین، برای بهبود و تقویت روحیه، حافظه، قابلیت‌های یادگیری و حفاظت سلول‌های مغزی ما در برابر استرس اکسیداتیو بسیار مهم است. آنتی‌اکسیدان دیگر زعفران کامپفرول است که در بیشتر در گلبرگ‌های گل زعفران پیدا می‌شود و دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی و ضد سرطان است.

شامپو رشد مو و ضد ریزش مو بایوفول

درمان فوری ریزش مو با شامپو رشد مو ایج دیفنس بایوفول کانادا.

این شامپو ضد ریزش مو گیاهی فاقد ماینوکسیدیل است.

درمان فوری ریزش مو را این شامپو ضد ریزش مو فوری درمان میکند.

بایوفول تولید کننده بهترین شامپو ضد ریزش مو است. شامپو رشد مو فوری و ضد ریزش بدون بازگشت مو ارگانیک و ویتامینه مو سر بایوفول دارای ب کمپلکس و آمینو اسید ها و همچنین آپی ژنین است و باعث میشود که عملکرد این این شامپو گیاهی مو که جریان خون را در کف سر بالا برده و ترکیبات مغذی را به ریشه سر می رساند و به تقویت ریشه مو کمک میکند و به استحکام و طول عمر بیشتر مو می انجامد.

خوابی راحت و آسوده

در یک مطالعه بالینی بر روی افرادی از که از قرص خواب برای داشتن خوابی آرام استفاده می‌کردند نشان داده شد که مصرف ۱۴ میلی‌گرم زعفران روزانه برای یک دوره می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خواب قابل توجه در این افراد شود.(منبع)

متاسفانه هنوز مکانیسم مولکولی دقیق این موضوع مشخص نشده است و برای بررسی بیشتر اثر زعفران بر روی خواب باید مطالعات بیشتری انجام شود.

محلول ضد ریزش مو شوک

درمان فوری ریزش مو در خانم ها و آقایان با محلول ضد ریزش مو شوک میسر می شود.

این تونیک ضد ریزش مو فاقد ماینوکسیدیل و ترکیبات شیمیایی و ترکیبات هورمونی است.

این محلول ضد ریزش مو فوری ضخیم کننده مو و ترمیم کننده ریشه مو است.

محلول ضد ریزش مو گیاهی بایوفول دارای پلاسنتا کمپلکس، ب کمپلکسو آمینو اسید است.

این محلول گیاهی ضد ریزش مو ریشه مو را مستحکم و ضخیم می کند و مانع از ریزش مو به راحتی و در اثر شستشو و سشوار و حمام می شود.

کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی

یکی از مسائل مهمی که کیفیت زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، قاعدگی است. اختلالات و بی‌نظمی در قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند عاملی برای ایجاد استرس‌ و اضطراب مزمن در زنان باشد و زندگی آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از خواص زعفران برای زنان قابلیت تحریک‌کنندگی قاعدگی است و مصرف آن پیش از زمان بروز قاعدگی می‌تواند منجر به تحریک قاعدگی و ایجاد نظم در قاعدگی شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف زعفران به مدت چند دوره می‌تواند منجر به کاهش ۵۰ درصدی عوارض سندروم پیش‌قاعدگی شود.

ماسک کراتینه مو اولتراشاین بایوفول کانادا، کراتینه و ضد موخوره ارگانیک درخشان کننده فوری مو

برای درمان خشکی وزی و موخوره مو می توانید از ماسک ضد موخوره مو اولتراشاین بایوفول کانادا
که دارای موادی کاملا طبیعی و بدون پارابن سیلیکون و هرگونه ترکیبات شیمیایی مضر برای مو است بهره ببرید.

این ماسک ابریشمی مو لخت کننده و براق کننده مو بسیار قوی است. ماسک کراتینه مو اولتراشاین حاوی مواد مغذی و ویتامین ها و انواع پروتئین ها است. ماسک لخت کننده مو بایوفول فاقد ترکیبات شیمیایی، پارابن و سیلیکون است. این ماسک صاف کننده مو و ماسک پروتئینه مو ساخت کشور کانادا است.

 





:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: