درمان های خانگی کیست تخمدان
نوشته شده توسط : salamati

درمان خانگی کیست تخم دان

علائم کیست تخمدان چیست؟ راه‌های درمان سریع کیست تخمدان کدامند؟ آیا شما هم از این مشکل رنج می‌برید؟ کیست تخمدان همانند کیسه‌ای حاوی مایع است که داخل یا روی تخمدان خانم‌ها قرار می‌گیرد. امروزه بیشتر دختران مجرد و خانم‌ها کیست تخمک دارند، اما خوشبختانه اکثر این کیست‌ها از نوع خوش‌خیم هستند و به‌راحتی درمان می‌شوند. در این مقاله از مجله سلامت ژین طب قصد داریم درباره علائم، علت به وجود آمدن و راه‌های درمان قطعی کیست تخمدان صحبت کنیم. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. کیست تخمدان چیست؟ رحم بخشی از دستگاه تناسلی خانم‌ها است که در دو طرف آن، تخمدان‌ها قرار دارد و به‌وسیله‌ی لوله‌هایی به نام فالوپ به یکدیگر متصل شده‌اند. هر دو تخمدان‌ دارای اندازه یکسان و یک شکل هستند که وظیفه تولید و نگهداری تخمک، هورمون استروژن و هورمون پروژسترون را دارند. به کیسه‌های پر از مایع یا مواد نیمه‌جامد که داخل یا روی تخمدان‌ها قرار می‌گیرند، کیست تخمدان می‌گویند. این کیست‌ها از لحاظ اندازه کوچک (مانند یک نخود) تا بزرگ (مانند پرتقال) هستند. تخمدان‌ها هرماه یک تخمک سالم آزاد می‌کنند و معمولا کیست تخمدان همان موقع به وجود می‌آید. هنگام آزادسازی یک تخمک کامل به داخل رحم انتقال می‌یابد، اما در افراد مبتلا به کیست تخمدان، تخمک به‌صورت کامل تشکیل می‌شود، اما به رحم منتقل نخواهد شد. بسیاری از افراد می‌پرسند که کیست تخمدان با فیبروم چه تفاوتی دارد؟ فیبروم به توده‌هایی از جنس بافت رحم می‌گویند که سفت است، اما کیست تخمدان به کیسه‌های پر از مایع گفته می‌شود. اکثر کیست‌های تخمدان معمولا بدون علائم و خوش‌خیم هستند و به ندرت کیست بدخیم یا سرطانی به وجود می‌آید. خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان سریع کیست تخمدان وجود دارد که در این مقاله ارائه خواهد شد.
درمان سریع کیست تخمدان چیست؟

چه درمان سریع کیست تخمدان و چه درمان های طولانی دیگر به طور کلی بستگی به اندازه، نوع و علائم کیست دارند. در برخی موارد، کیست تخمدان به طور خودبخود برطرف می شود و نیازی به درمان خاصی ندارد. اما در مواردی که کیست بسیار بزرگ شده است، علائم شدیدی دارد یا خطر شکستن دارد، درمان فوری لازم است.

درمان کیست تخمدان ممکن است شامل یکی یا ترکیبی از روش های زیر باشد:

۱- داروهای ضد هورمونی

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی که سطح هورمون های جنسی زنانه را کاهش می دهند تجویز کند تا کیست تخمدان کوچک شود یا از رشد آن جلوگیری شود.

۲- آب دادن

در برخی موارد، پزشک ممکن است با استفاده از سونوگرافی یا روش های دیگر، کیست را سوراخ کند و مایع درون آن را بازگرداند.

۳- جراحی (درمان سریع کیست تخمدان در پزشکی)

در مواردی که کیست بسیار بزرگ شده است، علائم شدیدی دارد یا خطر شکستن دارد، جراحی ممکن است لازم باشد. در جراحی، پزشک کیست را برای بررسی و حذف آن باز می کند.

در هر صورت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان برای شما را تعیین کند.

درمان خانگی کیست تخمدان چیست؟

درمان خانگی کیست تخمدان معمولا به تنهایی توصیه نمی شود و بهتر است با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید. این امر به دلیل عدم اطمینان در مورد ایمنی و اثربخشی روش های خانگی و همچنین خطر ایجاد عوارض جدی برای سلامتی شما است.

بعضی از روش های خانگی که معمولاً پیشنهاد می شوند شامل مصرف مواد گیاهی مثل زردآلو، آویشن، زنجبیل، چای سبز و آلوئه ورا، استفاده از روش های گرمایی مانند کمپرس گرم و ماساژ شکم هستند. اما این روش ها برای درمان کیست تخمدان معتبر نیستند زیرا به درمان کامل کیست منجر نمی شوند. آن ها فقط ممکن است از بزرگ شدن کیست و یا کاهش علائم آن موثر باشند.

آیا درمان خانگی کیست تخمدان واقعا تاثیر گذار است؟

درمان های طبیعی و خانگی بسیاری وجود دارد که برای کنترل رشد کیست های تخمدان بسیار موثر هستند ولی واقعا به درمان کلی کمکی نمی کنند. در ادامه درباره روش های طبیعی دفع کیست و استروژن اضافی و پیشگیری از ایجاد آنها توضیح داده می شود.

فواید درمان خانگی کیست تخمدان چیست؟

  • کاهش استروژن اضافی
  • تنظیم هورمون های بدن
  • کاهش رشد و اندازه ی کیست
  • تاثیر بسیار زیاد
  • بدون عوارض جانبی
  • غیر تهاجمی بودن

۱۰ روش موثر و اصلی درمان خانگی کیست تخمدان کدامند؟

در این قسمت به انواع روش های تاثیر گذار برای درمان کیست تخمدان اشاره می کنیم و طور مختصر هر کدام را توضیح می دهیم:

نشستن در وان سولفات منیزیم

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) در تسکین درد و دیگر علائم کیست تخمدان بسیار موثر است. میزان فراوان سولفات منیزیم در این نمک به عنوان شل کننده عضلانی عمل می کند که همین باعث تسکین درد نیز می شود.

  • یک پیمانه نمک اپسوم را در وان آب گرم بریزید.
  • ۵ تا ۱۰ قطره از عصاره ی معطر اسطوخودوس، گل رز یا یاسمن به آب اضافه کنید.
  • آب را چند دقیقه به هم بزنید تا نمک ها حل شود.
  • پایین تنه خود را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون وان قرار دهید. (در وان بنشینید)
  • این کار را روزی یکبار تکرار کنید.

یا در رحم یا تخمدان خود احساس گزگز یا سوزش می‌کنید؟ ممکن است کیست تخمدان داشته باشید. کیست‌های عملکردی می‌توانند هر ماه به عنوان بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی شما ایجاد شوند.

این کیست‌ها نسبتا شایع هستند و معمولا جایی برای نگرانی ندارند. با این حال آن‌ها ممکن است هر از چند گاهی باعث ناراحتی شوند و انواع دیگری از کیست‌ها وجود دارند که امکان دارد ناشی از مسائل پزشکی جدی‌تری باشند.

درمان‌های زیر ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. برخی روش‌ها حتی اندازه کیست را کاهش می‌دهند یا از عود آن جلوگیری می‌کنند اما تحقیقات بیشتری لازم است.

در حالی که احتمال دارد بتوانید کیست خود را در خانه درمان کنید، داروهای گیاهی و سایر اقدامات مراقبتی، جایگزینی برای برنامه درمانی تجویز شده توسط پزشک شما نیستند.

چه زمانی باید به دنبال درمان باشید؟

ممکن است متوجه نشوید که کیست تخمدان دارید، بسیاری از آن‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و امکان دارد بدون درمان از بین بروند. با این حال، کیست‌های بزرگ باعث درد لگن، پری شکم یا نفخ می‌شوند.

در صورت مشاهده موارد زیر باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

درد شدید لگن

درد ناگهانی در شکم

درد همراه با تب

درد همراه با استفراغ

تغییرات پوستی

تنفس سریع

احساس سبک شدن سر

ضعف و ناتوانی

این علائم نشانه پارگی کیست‌های بزرگ خواهد بود، اما در برخی موارد نشانه پیچ خوردگی تخمدان هستند. پیچ خوردگی با بزرگ‌تر شدن کیست‌ها اتفاق می‌افتد.

این اتفاق می‌تواند جریان خون به تخمدان‌های شما را از طریق پیچش دردناک کاهش دهد. هم پارگی کیست و هم پیچ خوردگی تخمدان می‌توانند منجر به عوارض جدی از جمله درد شدید و خونریزی داخلی شوند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق فورا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به شما چندین روش درمان خانگی کیست تخمدان را معرفی می‌کنیم.

  1. 1. مسکن بدون نسخه (OTC) مصرف کنید

داروهای ضددرد که می‌توانید در داروخانه محلی خود پیدا کنید ممکن است به طور موقت به درد ناشی از کیست تخمدان کمک کنند. شما می‌توانید بسیاری از آن‌ها از جمله ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن را بدون نسخه خریداری کنید.

می‌توانید این داروها را به محض احساس ناراحتی تا دو یا سه روز به کار بگیرید. در مورد مصرف طولانی‌مدت مسکن یا داروهای تجویزی با پزشک خود صحبت کنید.

۲. از گرما درمانی برای کاهش گرفتگی عضلات استفاده کنید

پد حرارتی گزینه دیگری است که می‌تواند به کاهش درد کیست و گرفتگی قاعدگی کمک کند. استفاده از بطری آب گرم یا پد گرم‌کننده در قسمت پایین شکم شما امکان دارد به اندازه استفاده از داروهای بدون نسخه موثر باشد.

می‌توانید پدهای گرمایش برقی را به صورت آنلاین یا در داروخانه یا فروشگاه محلی خود پیدا کنید. حتی می‌توانید با فرو بردن یک حوله دستی در آب، نهادن آن در یک کیسه پلاستیکی بزرگ که با زیپ بسته می‌شود و قرار دادن در مایکروویو به مدت دو دقیقه، خودتان آن را درست کنید.

هنگام قرار گرفتن در مایکروویو حتما کیسه را باز بگذارید. پس از اینکه آن را با دقت از مایکروویو خارج کردید، کیسه را ببندید، آن را در یک حوله مرطوب دیگر بپیچید و به راحتی برای ۲۰ دقیقه استفاه کنید.

۳. برای کمک به شل شدن عضلات و کاهش گرفتگی، حمام نمک اپسوم بگیرید

همین ایده در مورد گرفتن حمام آب گرم نیز صدق می‌کند. گرما می‌تواند درد ناشی از کیست یا گرفتگی را کاهش دهد. افزودن نمک اپسوم (سولفات منیزیم) به حمام می‌تواند این تسکین را به سطح بالاتری برساند.

نمک اپسوم سال‌هاست که برای کاهش درد عضلات و سایر دردها استفاده می‌شود. می‌توانید لیف خود را آغشته به این نمک کنید و به بدن‌تان بکشید. می‌توانید بسته‌های نمک اپسوم را در داروخانه، فروشگاه‌ها یا به شکل آنلاین پیدا کنید.

داروهای بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن، می‌تواند درد ایجاد شده بوسیله کیست تخمدان از جمله قولنج پریودی را درمان کند. زنانی که داروهای مسکن روی آنها اثری ندارد باید با پزشک خود تماس بگیرند چون درد شکمی ممکن است اختلال شدید ایجاد کند.

در بعضی موارد پزشک ممکن است داروی مسکن متفاوتی راتجویز کند همچون داروی کودامون که حاوی کدئین است.

ماساژ

درد کیست می‌تواند موجب شود عضلات اطراف آن دچار تنش شوند. که باعث درد بخصوص درد در دوره پریودی میشود. ماساژ کمر، ران، باسن و معده می‌تواند به کاهش تنش عضلات و کاهش درد کمک کند.

ورزش و کشش عضلانی

ورزش و کشش عضلانی نیز می‌تواند به کاهش درد مرتبط با کیست تخمدان کمک کند. همچنین به عضلات در حال تنش نیز کمک می‌کند. بعضی از زنان با ورزش شدید تسکین پیدا می‌کنند در حالی که بعضی دیگر از آنها ترجیح می‌دهند تمرین کششی و یوگا کار کنند.

ورزش می‌تواند سلامت وزن را در زنان دارای کیست تخمدان تامین کند. حتی بدون کاهش وزن، ورزش ممکن است درد را بوسیله کشش عضلات کاهش دهد. این کار ممکن است از بروز کیستهای بیشتر جلوگیری کند و به مبارزه با مقاومت انسولین کمک کند.

ژل لاغری فوری بدن هات چیلی

کاهش وزن و لاغری موضعی و همچنین درمان فوری سلولیت با کرم ضد سلولیت هات چیلی به راحتی امکان پذیر است.

کاهش سایز فوری و موضعی و چربی سوزیبا قدرت بسیار بالا تنها با یک دوره مصرف با کرم لاغری هات چیلی برای بدن صورت میگیرد.

ژل لاغری فوری بدن و شکم و پهلو هات چیلی ساخت کشور تایوان است.

فرم دهی به بدن و لاغری شکم و پهلو و تمامی اندام بدن به صورت موضعی با ژل لاغری شکم و پهلو هات چیلی با اثردهی بالا بدون نیاز به وزش و رژیم سخت میسر است.

این کرم لاغری فوری دارای اثردهی فوق العاده فوری و چربی سوزی سریع و فوری می باشد.

ژل لاغری فوری هات چیلی مخصوص خانم ها و آقایان بدون محدودیت است.
 ژل لاغری هات چیلی نیاز به ورزش نداشته و به تنهایی اثر گذار است البته می توان این ژل را برای اثربخشی بیشتر ورزش و رژیم لاغری به عنوان یک مکمل اثربخش مصرف کرد.

چای بابونه

چای های گیاهی مانند چای بابونه نیز یکی از انواع درمان خانگی کیست تخمدان و تسکین درد آن محسوب می شوند. اثر آرامش بخش چای بابونه درد را کاهش داده و باعث آرامش فرد می شود. همچنین طبیعت گرم این گیاه با تحریک جریان خون در ناحیه لگنی و رحم، به تنظیم قائدگی های نامنظم کمک می کند.

  • دو قاشق چای خوری از بابونه خشک را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید.
  • روی فنجان را بپوشانید و پنج دقیقه صبر کنید تا بابونه کامل درون آب خیس بخورد.
  • شما می توانید روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای بابونه بخورید تا زمانی که مشکلتان حل شود

تخلیه استروژن اضافی
تصویر سبزجات برگ پهن 
سبزیجات سبز رنگ مانند جوانه بروکسل، کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، کلم های دارای دی ایندولیل متان (DLM) (که در واکنش های بدن و کاهش استروژن اضافی بسیار موثر است) می توانند برای درمان خانگی کیست تخمدان مفید باشند. سعی کنید از این سبزیجات در تمام وعده های غذایی خود استفاده کنید.

سم زدایی کبد
اینفوگرافی توضیحات کاربرد آووکادو برای کمک به درمان خانگی کیست تخمدان
در حالی که بسیاری از محصولات در بازار با نام سم زدای کبد به فروش می رسند، اما برای بهبود عملکرد کبد کافیست تغذیه مناسبی داشته باشید. بنابراین چای های سم زدا یا مکمل های غذایی را فراموش کنید و به جای آن بیشتر تخم مرغ (حاوی پروتئین های ضروری زیستی)، سبزیجات با تری پپتید سنگین مانند آواکادو و مارچوبه و غذا های غنی از سلنیوم مانند بادام برزیلی و بلغور جو دوسر بخورید.

برنزه کننده فلورسان مخصوص سولاریوم و آفتاب

لوسیون برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان مناسب برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید و اشعه دستگاه سولاریوم است.

مخصوصاٌ برای پوست حساس و جوان صورت و بدن،اسپری برنزه کننده فلورسان با ترکیبات منحصربفرد خود رنگ برنزه ی طلایی تیره و زیبایی روی پوست می گذارد و رنگ برنزه ی طبیعی طلایی را ایجاد می نماید که تا ۴ ماه ماندگار است.

مواد و ترکیبات ارگانیک و طبیعی به کار رفته و آنتی اکسیدان های موجود در این کرم برنزه، پوست را از اثرات مضر اشعه های فرابنفش حفظ کرده و از ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) جلوگیری می نماید وپوست را نرم و لطیف می کند.

کرم برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان پوست را مرطوب میکند و آن را نرم، لطیف و جوان حفظ می کند و از تأثیرات خشکی، پوسته پوسته شدن و چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می نماید. برنزه کننده فلورسان ساخت کشور روسیه است.

مصرف بادام
اینفوگرافی توضیحات کاربرد بادام برای کاهش درد کیست تخمدان
بادام دارای مقادیر بالای منیزیم است که می تواند در تسکین درد مفید باشد. بادام خام در هر ۱۰۰ گرم، حاوی ۲۷۰ میلی گرم منیزیم می باشد. البته شاید قبلا درباره تاثیر آن بر درد قائدگی شنیده باشید. در مطالعات رسمی تر ثابت شده که مصرف مکمل های منیزیم تاثیر بسزایی در درد های شدید دارند.

افزایش فیبر دریافتی بدن
تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی پر فیبر می تواند از طریق کاهش جذب ثانویه ی استروژن موجب کاهش ابتلا به بیماری های مرتبط با استروژن مانند کسیت و سرطان سینه شود. میوه و سبزیجات بهترین منابع فیبر هستند. سعی کنید به سالاد، سوپ و اسموتی خود، دانه های کتان که غنی از فیبر هستند اضافه کنید. مصرف روزانه یک عدد گلابی می تواند منبع خوبی برای تامین فیبر باشد

رژلب میبلین اصل امریکا، با دوام و فاقد سرب

رژلب میبلین ویتامینه و با دوام و ثابت بر روی لب است.

این رژلب بدون سرب ماندگاری ۲۴ ساعته دارد.

این رژلب ویتامینه غنی شده با ویتامین E , A است.

رژلب میبلین اصل را می توانید از فروشگاه سلامتی و زیبایی تهیه کنید.

رژلب مات و کرمی میبلین امریکا در تنوع رنگ بسیار زیبا است

این رژلب مات کرم و ویتامینه دارای دوام و پایداری بی نظیر است که میتواند
بهترین گزینه برای مهمانی و مجالس باشد و زیبایی لبهایتان را چند برابر کند.
همچنین رژلب ویتامینه میبلین لب ها را برجسته و زیبا نمایان می کند.

 





:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: