خواص و فواید درمانی شنبلیله
نوشته شده توسط : salamati
شنبلیله چیست؟
شنبلیله (Trigonella foenum-graecum) گیاهی است که حدود ۲ تا ۳ فوت (۶۰ تا ۹۰ سانتی متر) ارتفاع دارد. دارای برگ­های سبز، گل­های سفید کوچک و غلاف­هایی است که حاوی دانه­های کوچک و قهوه­ای طلایی است.
دانه­ها و پودر شنبلیله به دلیل مشخصات غذایی و طعم کمی شیرین و آجیلی در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود. اخیرا این گیاه در محصولاتی مانند صابون و شامپو یافت می­شود.
 
 
ارزش غذایی شنبلیله
یک قاشق غذاخوری (۱۱.۱ گرم) دانه کامل شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است:
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۳ گرم
  • کربوهیدرات: ۶ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • آهن: ۲۰ درصد نیاز روزانه (DV)
  • منگنز: ۷ درصد از DV
  • منیزیم: ۵٪ از DV
خواص شنبلیله
خواص شنبلیله بر تولید شیر مادر
شنبلیله ممکن است شیر مادر را زیاد کند.
یک مطالعه ۱۴ روزه روی ۷۷ مادر که نوزاد آنها تازه متولد شده بود نشان داد که نوشیدن چای گیاهی با دانه­های شنبلیله باعث افزایش تولید شیر مادر می­شود که به وزن بیشتر نوزادان کمک می­کند.
اگرچه این تحقیقات دلگرم کننده است، اما شما باید هر گونه مشکل در مورد تولید شیر را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.
خواص شنبلیله برای مردان
یکی از رایج­ترین دلایلی که مردان از مکمل­های شنبلیله استفاده می­کنند، افزایش تستوسترون است. برخی از مطالعات نشان داده­اند که این گیاه اثرات مفیدی -از جمله افزایش میل جنسی- دارد.
۱. خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان
قرن‌هاست که از این گیاه دارویی برای بهبود سلامت و تندرستی استفاده می‌شود. استفاده از این گیاه سابقه طولانی در بهبود سلامت زنان نیز دارد. برای مثال، درگذشته از این گیاه برای القای زایمان و کمک به زایمان استفاده می‌شد. همچنین این گیاه دارویی به‌عنوان درمانی موثر برای بیماری‌های زنانه همچون مشکلات رحمی شناخته می‌شود.
 
این گیاه روی سلامت تخمدان‌ها و به‌طورکلی دستگاه تناسلی زنانه تاثیر مثبتی دارد. مصرف منظم تخم شنبلیله‌ باعث افزایش ترشح هورمون لوتئینه‌کننده (LH) و هورمون محرکه فولیکولی (FSH) می‌شود که به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کنند.
 
۲. شنبلیله و پریودی
یکی از خواص این گیاه دارویی برای زنان، کاهش درد و گرفتگی‌ها در دوران قاعدگی است. مصرف خوراکی پودر تخم این گیاه دارویی ممکن است دوره‌های دردناک پریود (دیسمنوره) را کاهش دهد.
 
۳. فواید شنبلیله برای درمان چسبندگی رحم
این گیاه دارویی از نظر خاصیت، عملکردی مشابه هورمون جنسی استروژن دارد؛ در نتیجه با کمک آن می‌توان به درمان چسبندگی رحم پرداخت. همچنین این داروی گیاهی باعث افزایش میل جنسی مردان و زنان نیز می‌شود.
 
۴. خواص شنبلیله برای سرفه
برخی از مطالعات خواص شنبلیله برای سرفه را تایید می‌کنند. در این روش باید دانه‌ها یا تخم این گیاه دارویی را قبل از مصرف در آب خیس کنید. زمانی که ۱ قاشق مرباخوری تخم شنبلیله‌ را با عسل و لیمو مخلوط کنید، این ترکیب شگفت‌انگیز می‌تواند در کاهش تب، سرفه، گلودرد و به‌طورکلی در بهبود علائم سرماخوردگی مفید باشد.
 
۵. شنبلیله برای مو
این گیاه دارویی دارای خواص ضدقارچی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که به بهبود سلامت کلی مو کمک می‌کند. روغن این گیاه دارویی عمیقاً به مو و پوست سر نفوذ می‌کند تا رطوبت موردنیاز را فراهم کند، رشد مو را تحریک کند و بافت کلی پوست و مو را نرم کند.
 
این گیاه دارویی برای شوره سر نیز معجزه می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص این گیاه، بهتر است خمیری از دانه‌های شنبلیله خیس‌خورده درست کنید و کشک را به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی پوست سر استعمال کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت نیز با شامپوی ملایم آن را کاملاً بشویید.این ترکیب می‌تواند پوست سر را تمیز کند، خارش را تسکین دهد و پوست را رطوبت‌رسانی کند.
 
همچنین می‌توانید تخم‌شنبیله را به‌مدت ۲۴ ساعت در مقداری آب خیسانده سپس آن را صاف کنید. آب حاصله را یک روز در میان (هفته ای ۲-۳ بار) روی موهایتان اسپری کنید.
ارزش غذایی تخم شنبلیله :(هر 100 گرم)
  • کالری 320
  • کل کربوهیدرات 58 گرم
  • فیبر رژیمی 25 گرم (98 درصد )
  • کل چربی 6.4 گرم
  • پروتئین 23 گرم ( 46 درصد )
  • تیامین 0.3 میلی گرم(21 درصد )
  • ریبوفلاوین 1.4 میلی گرم( 22 درصد)
  • نیاسین 1.6 میلی گرم( 8 درصد)
  • ویتامین ب 6، 0.6 میلی گرم (30 درصد)
  • فولات 57 میکروگرم (14 درصد )
  • کلسیم 176 میلی گرم( 18 درصد)
  • منیزیوم 191 میلی گرم (48 درصد)
  • فسفر 296 میلی گرم (30 درصد)
  • پتاسیم 770 میلی گرم (22 درصد)
  • روی 2.5 میلی گرم (17 درصد)
  • مس 1.1 میلی گرم (56 درصد)
  • منگنز 1.2 میلی گرم (61 درصد )
  • سلنیوم 6.3 میکروگرم (9 درصد )
فواید و خواص تخم شنبلیله برای سلامت بدن
تخم شنبلیله خواص فراوانی برای سلامتی و از بین بردن بیماری ها دارد که عبارتند از:
کمک به کنترل دیابت
به اکثر بیماران دیابتی توصیه می شود که تخم شنبلیله را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا تخم شنبلیله سرشار از فیبر بوده و بر سلامت آنها تأثیر مثبتی دارد. همچنین در تخم شنبلیله اسید آمینه ای به نام «هیدروکسی ایزولوسین» وجود دارد که این اسید آمینه ترشح انسولین را تسریع می کند. مصرف شنبلیله به بهبود متابولیسم بدن و بهبود سطح کربوهیدرات خون و بهبود عملکرد انسولین می شود.
جلوگیری از حمله قلبی
تخم شنبلیله حاوی گالاکتومانان، نوعی فیبر محلول است که تاثیر قابل توجهی بر سلامت قلب و عروق دارد و از آسیب جدی قلب جلوگیری می کند.
محلول ضد ریزش مو و رشد مجدد مو ارگانیک بایوفول کانادا
درمان فوری ریزش مو در خانم ها و آقایان و هر نوع الگوی ریزش مو حتی ارثی و ژنتیکی با محلول ضد ریزش مو شوک به راحتی امکان پذیر می شود. این تونیک ضد ریزش مو فاقد ماینوکسیدیل، پارابن و سیلیکون و ترکیبات شیمیایی و ترکیبات هورمونی است و به صورت کاملا علمی و برپایه ترکیبات برگزفته از دل طبیعت، ریزش مو را درمان می کند. این محلول ضد ریزش مو فوری ضخیم کننده مو تقویت کننده مو و ترمیم کننده ریشه مو و ساقه موی نازک و ضعیف است. محلول ضد ریزش مو گیاهی بایوفول دارای پلاسنتا کمپلکس(جفت گیاهی) ، ب کمپلکس و آمینو اسید است. این محلول گیاهی ضد ریزش مو ریشه مو را مستحکم و ضخیم می کند و مانع از ریزش مو به راحتی و در هنگام شستشو و سشوار و حمام می شود.اگر در اثر استرس،رژیم لاغری، زایمان، فشار کاری زیاد و ارثی دچار ریزش مو هستید این محلول ضد ریزش مو آن را کاملا درمان می کند.
 
ماسک ضد ریزش مو و رشد مجدد مو بایوفول کانادا
ماسک ضد ریزش مو بایوفول کانادا بهترین ماسک درمانی مخصوص موهای ضعیف و نازک و کم حجم است.
این ماسک ضد ریزش مو هم مخصوص ساقه و هم مخصوص ریشه مو است.
اگر از کم حجم موهایتان رنج می برید این ماسک گیاهی ضد ریزش بهترین گزینه برای احیاء موهایتان است.
ماسک درمان ریزش مو بایوفول کانادا فاقد پارابن و سیلیکون است.
این ماسک ضد ریزش مو گیاهی بر پایه پلاسنتا کمپلکس یا جفت گیاهی است که به طور عمقی و دائمی ریزش مو را خیلی فوری درمان میکند.
 
ماسک کراتینه مو و ضد موخوره اولتراشاین بایوفول کانادا
ماسک کراتینه مو اولتراشاین حاوی مواد مغذی و ویتامین ها و انواع پروتئین ها ی مفید و ارگانیک برای موها است.   برای درمان خشکی وزی و موخوره مو می توانید از ماسک ضد موخوره مو اولتراشاین بایوفول کانادا که دارای مواد و ترکیباتی کاملا طبیعی و بدون پارابن سیلیکون و هرگونه ترکیبات شیمیایی مضر برای مو است بهره ببرید. پروتئین کراتین موجود در این ماسک صاف کننده و ماسک کراتینه مو به راحتی جذب کوتیکول و فولیکول مو شده و به همراه انواع ویتامین ها مورا به صورت کامل تغذیه می کند و انواع آسیب دیدگی مو را درمان میکند. این ماسک ابریشمی مو لخت کننده ، صاف کننده و براق کننده مو بسیار قوی و موثر برای موهای خشک، وز و آسیب دیده است.   ماسک لخت کننده مو بایوفول فاقد ترکیبات شیمیایی، پارابن و سیلیکون است. این ماسک صاف کننده مو و ماسک پروتئینه مو ساخت کشور کانادا است.
 
شامپو رشد مو فوری و ضد ریزش مو بایوفول کانادا
بایوفول تولید کننده بهترین شامپو ضد ریزش مو است که کاملا ارگانیک و ویتامینه است.  درمان فوری ریزش مو حتی ارثی و ژنتیکی با شامپو رشد مو ایج دیفنس بایوفول کانادابه راحتی میسر می شود.
این شامپو ضد ریزش مو گیاهی فاقد ماینوکسیدیل، پارابن و سیلیکون است.
درمان فوری ریزش مو و حتی رشد مجدد موهای ریخته شده را این شامپو ضد ریزش مو فوری طی مدت زمان کوتاهی از شروع استفاده ممکن میکند. شامپو رشد مو فوری بایوفول دارای ب کمپلکس و آپی ژنین است که جریان خون را در کف سر بالا برده و ترکیبات مغذی را به ریشه سر و ساقه مو می رساند.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: