خواص بادام زمینی
نوشته شده توسط : salamati

خواص بادام زمینی

شاید عحیب باشد ولی بادام زمینی در واقع یکی از حبوبات محسوب می‌شود اما تقریبا همه‌ی ویژگی‌های دیگر آجیل‌ های خوراکی محبوب مانند پسته، بادام و غیره را دارد. از نظر گیاه شناسی، بادام زمینی یک غلاف میوه‌ی کوچک و زیر زمینی از یک گیاه متعلق به خانواده‌ی باقلاییان (Fabaceae) است. بادام زمینی یک گیاه دو لپه‌ای و یکساله است که به ارتفاع 30 سانتی‌متر از سطح زمین رشد می‌کند.

 

گفته می‌شود منشاء بادام زمینی آمریکای مرکزی بوده و پس از آن این مغز پرخاصیت توسط کاوشگران اسپانیایی به سایر نقاط جهان منتقل شده است. امروزه هم بادام زمینی یکی از پر کاشت‌ترین محصولات در کشورهایی مانند چین، هند، کشورهای آفریقایی و آمریکا است.

1. خواص بادام زمینی: مواد معدنی موجود در 100 گرم محصول

بادام زمینی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. مقدار 100 گرم بادام زمینی خام حاوی مواد مغذی زیر است:

  • میزان 567 کالری انرژی
  • مقدار 7% آب
  • مقدار 25.8 گرم پروتئین
  • مقدار 16.1 گرم کربوهیدرات
  • مقدار 4.7 گرم قند
  • مقدار 8.5 گرم فیبر
  • مقدار 49.2 گرم چربی (که 6.28 گرم آن اشباع‌شده، 24.43 گرم اشباع‌نشده‌ی تک و 15.56 گرم اشباع‌نشده‌ی چندگانه است)
  • مقدار 15.56 گرم امگا 6

فواید بادام زمینی: منبع طبیعی فیبر و کربوهیدرات

میزان کربوهیدرات موجود در بادام زمینی نسبتا پایین است. در واقع، محتوای کربوهیدرات این مغز تنها 13 تا 16 درصد از وزن آن را تشکیل می‌دهد. کربوهیدرات پایین و پروتئین، چربی و فیبر بالا باعث می‌شود بادام زمینی دارای شاخص گلیسمی پایین باشد که معیاری برای میزان ورود سریع کربوهیدرات‌ها به خون پس از مصرف غذا است.

 جدول غذایی فواید بادام زمینی

بادام زمینی منبعی خوب از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ در ادامه به خلاصه‌ای ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید که در بافت بادام زمینی وجود دارد می‌پردازیم:

الف. بیوتین در بادام زمینی:

بادام زمینی یکی از غنی‌ترین منابع بیوتین است که برای دوران بارداری زنان می‌تواند بسیار مفید باشد.

ب. مس در بادام زمینی:

مس به عنوان یک ماده‌ی معدنی کمیاب در رژیم‌های غذایی اکثر افراد شناخته می‌شود. کمبود مس در بدن می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت قلب داشته باشد.

پ. نیاسین در بادام زمینی:

این ویتامین که با نام ویتامین B3 نیز شناخته می‌شود، عملکردهای متنوع و مهمی در بدن انسان ایفا می‌کند. این ویتامین با کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است.

ت. فولات در بادام زمینی:

این ویتامین نیز با نام ویتامین B9 یا اسید فولیک شناخته می‌شود و عملکردهای اساسی زیادی دارد و به ویژه در دوران بارداری برای زنان بسیار مهم است.

ث. منگنز در بادام زمینی:

منگنز نیز ماده‌ی معدنی دیگری است که در آب آشامیدنی و بسیاری از غذاها یافت می‌شود.

ج. ویتامین E در بادام زمینی:

این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که اغلب در غذاهای چرب به میزان زیاد یافت می‌شود.

چ. تیامین در بادام زمینی:

این ویتامین یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B است و با نام ویتامین B1 شناخته می‌شود. این ویتامین در بدن انسان به تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی کمک می‌کند و برای عملکرد قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی بسیار ضروری و مهم است.

ح. فسفر در بادام زمینی:

بادام زمینی منبع خوبی از فسفر محسوب می‌شود؛ یک ماده‌ی معدنی پر از خواص که برای رشد و نگهداری بافت‌های بدن لازم است.

ژل لاغری موضعی هات چیلی تایوان

ژل لاغری هات چیلی

ژل لاغری فوری و موضعی بدن

کرم لاغری موضعی و بدون حساسیت برای لاغری و چربی سوزی

درمان سلولیت با کرم ضد سلولیت هات چیلی

لاغری شکم و پهلو و سایر اندام بدن با ژل لاغری شکم و پهلو

د. منیزیم در بادام زمینی:

منیزیم یک ماده‌ی معدنی با عملکردهای متنوع و مهمی است و دریافت میزان کافی منیزیم از قلب در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

خواص بادام زمینی برای سلامت قلب:  کاهش دهنده‌ی سطح کلسترول

رزوراترول موجود در بادام زمینی نیز دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد بادام زمینی مانند سایر مواد غذایی حاوی رزوراترول دارای اثرات محافظتی از قلب است.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند مصرف منظم بادام زمینی باعث کاهش تری گلیسیرید شده و سلامت قلب را افزایش می‌دهد. این اثر را می‌توان به وجود اسیدهای چرب اشباع نشده، فولات و منیزیم نسبت داد.

 

مزایای بادام زمینی برای کم خونی

خوردن بادام زمینی می‌تواند به محافظت از بیماری‌های عروق کرونر قلب کمک کند. تحقیقات انجام شده در مورد خواص بادام زمینی نشان داده است این آجیل باعث کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. کلسترول بد باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود و مصرف بادام زمینی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند از این خطر جلوگیری کند.

از این رو مصرف بادام زمینی برای کنترل بیماری های قلبی و همچنین کم خونی بسیار موثر می‌باشد.

 

افزایش سوخت و ساز با بادام زمینی

با مصرف بادام زمینی به صورت روزانه می توان به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کرد. با بالا رفتن سوخت و ساز سریع تر می توان به وزن آیده آل خود رسید. با افزایش سوخت و ساز بدن، سبب از بین رفتن انرژی بسیاری در بدن می شود و بدن برای تامین انرژی از چربی های ذخیره شده و انباشته بدن، استفاده می کند. اگر علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن به صورت منظم ورزش کنید، اثر چربی سوزی بیشتر می شود و می توانید در مدت زمان کوتاه تری وزن بیشتری را از دست دهید. مصرف روزانه 30 عدد بادام زمینی به همراه ورزش سبک می توانید به صورت چشم گیری وزن خود را کاهش دهید.

 

رژلب میبلین امریکا ویتامینه و بدون سرب

رژلب بدون سرب و با دوام میبلین

رژلب میبلین امریکا کاملا ویتامینه و ماندگار

این رژلب بادوام دارای ماندگاری ۲۴ سلعته است.

رژلب بدون سرب میبلین دارای SPF و ویتامین است.

تنوع رنگ زیبا و تناژ رنگ های رژلب مات و کرمی

ارزش غذایی بالای بادام زمینی

بادام زمینی منبع غنی از مواد مغذی می باشد. این آجیل را می توان به شکل خام و فرآوری نشده میل کرد و فاقد هر گونه مواد نگهدارنده می باشد. همین علت سبب می شود که با مصرف بادام زمینی به عنوا یک میان وعده از ناراحتی های گوارشی حاصل از مصرف مواد غذایی ناسالم جلوگیری کنید. افرادی که می خواهند در رژیم غذایی خود از بادام زمینی استفاده کنند باید بدانند یک میان وعده عالی برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شود. اما با این حال باید به این نکته توجه نمایید که بیش از حد مجاز از آن مصرف نکنید. در کنار میوه ها و سبزیجات بهترین مکمل در رژیم های غذایی کم کالری می توان به بادام زمینی اشاره کرد.





:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: